«El texto literario
no está acabado en sí mismo hasta que el lector lo convierte en un objeto de
significado, el cual será necesariamente plural».
|
Roland Barthes: Le plaisir du texte. 1974
|
Actualment molts autors han realitzat investigacions al
voltant del tema de l'educació literària, realitzant diferents criteris i
opinions des de diferents punts de vista: Psicològics, pedagògics, lingüístics,
i sociològics. Com mostra Mendoza Fillola l'educació literària es en gran part
la base per la formació de la competència lecto-literària.
En primer lloc és important realitzar una definició del terme
"educació literària", aquesta equival a un conjunt de passos que hi
ha que seguir per tal de saber i participar de manera exitosa al procés
literari. Per la seua part la literatura és un conjunt d'obres artístiques, el seu objectiu principal
és la expressió mitjançant la paraula oral o escrita i el llenguatge no té la funció
de informar, si no de proporcionar plaer estètic o satisfacció. A més a més
questes produccions artístiques es caracteritzen per incorporar recursos propis
de del sistema lingüístic i el procés de percepció del significar d'aquestos
textos no és espontani, al contrari és costós i requereix molts anys de
experiència.
En segon lloc anem a mostrar els components de l'educació
literària que anem a analitzar a continuació. En primer lloc hem de mostrar la
importància del lector. El text ha de ser apropiat per ell, a través de
lectures i activitats hem d'ajudar als infants a potenciar les seues capacitats
lingüístiques. Eixes activitats poden ajudar als mestres, per tal de conèixer
els seus coneixements previs, la seua història literària, i a partir d'aquestes
dades ser capaços de guiar els seus passos pel mon literari.
En segon lloc hem
de tindre en compte la diferenciació de les característiques d'un text literari
i d'altres. Per tal d'ajudar a aquesta feina podem donar al xiquets i xiquetes
textos literaris i altres com informatius, periodístics... aixina observar i
analitzar el comportament lingüístics d'uns i altres. Amb aquestos exercicis i
activitats ajudaríem als xiquets a propiciar situacions literàries.
En tercer lloc i continuant amb els components de l'educació
literària destaquem un intermediari entre els alumnes i la literatura, el
mestre o la mestra. Els docents són per la seua part conscients de la
desmotivació actual a les aules. El descontent de l'alumnat pot tindre
diferents causes, per una banda la presentació que es fa de la matèria, que
moltes vegades es llunyana a les necessitats dels alumnes. Per altra banda por
intervindre la falta de treball de investigació per part dels professors.
Aquest problema ens fa proposar-nos una qüestió, quins són
els coneixements i de quina manera treballar-los a les aules? Els coneixements
didàctics hem de proposar-los amb activitats de lectura a les aules, motivant
amb recursos informàtics, teatrals... Per tal d'ajudar als alumnes a analitzar
d'una manera objectiva els textos, trobar les seues característiques i gaudint
de l'experiència de la lectura.
Com hem dit anteriorment podem donar als alumnes un conjunt
de recursos per ajudar-los a que ells mateixos troben la millor forma de
augmentar la seua experiència literària. Per una banda amb les noves
tecnologies podem trobar tot tipus de formes de conèixer nous llibres. Tant
llibres com revistes literàries, premsa digital, textos clàssics a internet
ajuden a formar al xiquets. Com mostra Zayas, (2014) l'ús de les noves
tecnologies no es pot considerar com una
modernització dels instruments de treball a soles, sinó que aquestos aporten
diferents aspectes que són molt importants a l'educació, como la publicació de
les produccions com el treball en equip.
En conclusió, l'educació literària és una experiència
estètica, per tal de obtindre un coneixement o plaer de la lectura, apropiant
els textos i els temes als gustos dels receptors. Aquest paper ha de ser agafat
pels docents que ajudaran al xiquets amb activitats i lectures apropiades per
despertar en cadascun d'ells el gust i l'amor per la lectura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada