Pàgines

diumenge, 13 de novembre del 2016

Glossari: Educació literària

«El texto literario no está acabado en sí mismo hasta que el lector lo convierte en un objeto de significado, el cual será necesariamente plural».

Roland BarthesLe plaisir du texte. 1974




Actualment molts autors han realitzat investigacions al voltant del tema de l'educació literària, realitzant diferents criteris i opinions des de diferents punts de vista: Psicològics, pedagògics, lingüístics, i sociològics. Com mostra Mendoza Fillola l'educació literària es en gran part la base per la formació de la competència lecto-literària.

En primer lloc és important realitzar una definició del terme "educació literària", aquesta equival a un conjunt de passos que hi ha que seguir per tal de saber i participar de manera exitosa al procés literari. Per la seua part la literatura és un conjunt  d'obres artístiques, el seu objectiu principal és la expressió mitjançant la paraula oral o escrita i el llenguatge no té la funció de informar, si no de proporcionar plaer estètic o satisfacció. A més a més questes produccions artístiques es caracteritzen per incorporar recursos propis de del sistema lingüístic i el procés de percepció del significar d'aquestos textos no és espontani, al contrari és costós i requereix molts anys de experiència.

En segon lloc anem a mostrar els components de l'educació literària que anem a analitzar a continuació. En primer lloc hem de mostrar la importància del lector. El text ha de ser apropiat per ell, a través de lectures i activitats hem d'ajudar als infants a potenciar les seues capacitats lingüístiques. Eixes activitats poden ajudar als mestres, per tal de conèixer els seus coneixements previs, la seua història literària, i a partir d'aquestes dades ser capaços de guiar els seus passos pel mon literari. 
En segon lloc hem de tindre en compte la diferenciació de les característiques d'un text literari i d'altres. Per tal d'ajudar a aquesta feina podem donar al xiquets i xiquetes textos literaris i altres com informatius, periodístics... aixina observar i analitzar el comportament lingüístics d'uns i altres. Amb aquestos exercicis i activitats ajudaríem als xiquets a propiciar situacions literàries.
En tercer lloc i continuant amb els components de l'educació literària destaquem un intermediari entre els alumnes i la literatura, el mestre o la mestra. Els docents són per la seua part conscients de la desmotivació actual a les aules. El descontent de l'alumnat pot tindre diferents causes, per una banda la presentació que es fa de la matèria, que moltes vegades es llunyana a les necessitats dels alumnes. Per altra banda por intervindre la falta de treball de investigació per part dels professors.


Aquest problema ens fa proposar-nos una qüestió, quins són els coneixements i de quina manera treballar-los a les aules? Els coneixements didàctics hem de proposar-los amb activitats de lectura a les aules, motivant amb recursos informàtics, teatrals... Per tal d'ajudar als alumnes a analitzar d'una manera objectiva els textos, trobar les seues característiques i gaudint de l'experiència de la lectura.

Com hem dit anteriorment podem donar als alumnes un conjunt de recursos per ajudar-los a que ells mateixos troben la millor forma de augmentar la seua experiència literària. Per una banda amb les noves tecnologies podem trobar tot tipus de formes de conèixer nous llibres. Tant llibres com revistes literàries, premsa digital, textos clàssics a internet ajuden a formar al xiquets. Com mostra  Zayas, (2014) l'ús de les noves tecnologies no es pot considerar  com una modernització dels instruments de treball a soles, sinó que aquestos aporten diferents aspectes que són molt importants a l'educació, como la publicació de les produccions com el treball en equip.



En conclusió, l'educació literària és una experiència estètica, per tal de obtindre un coneixement o plaer de la lectura, apropiant els textos i els temes als gustos dels receptors. Aquest paper ha de ser agafat pels docents que ajudaran al xiquets amb activitats i lectures apropiades per despertar en cadascun d'ells el gust i l'amor per la lectura.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada