Pàgines

diumenge, 13 de novembre del 2016

Glossari: Literatura infantil i juvenil



La literatura infantil i juvenil (LIJ) són obres creades per a xiquets i jóvens (i les escrites per estos col·lectius) i exceptuant els textos de caràcter educatiu, travessa en l'actualitat un gran moment. Així mateix, estes obres tenen una gran rellevància en la formació de la personalitat, com a fomentadora de la creativitat i transmissora de valors.

A l'hora de definir la Literatura Infantil i Juvenil (LIJ) no hem d'oblidar que podem trobar moltes característiques apropiades per a la seua utilització en la docència. Per a això cal ressaltar que no tota publicació per a xiquets és literatura. Des de la perspectiva pedagògica, les activitats d'animació a la lectura o la figura del mediador són aspectes fàcilment aprofitables per a l'aula. A més la seua extensa difusió en internet possibilita accedir des de qualsevol part a una gran quantitat de textos, reflexions i propostes didàctiques.

A més, la LIJ ha de donar resposta a les necessitats del públic infantil i tindre en compte el seu particular estadi evolutiu. Les primeres obres destinades a la infància, les quals no poden considerar-se produccions pròpiament literàries, van tindre un caràcter simplement instructiu.

La creació literària per a xiquets i xiquetes ha sigut durant molt de temps subestimada i considerada com un gènere menor, inclús es parlat moltes vegades de la invisibilitat de la literatura infantil.

La LIJ és, en les primeres etapes de l'Educació Literària, el fonament per a acréixer la competència lectoliteraria. A través de la literatura infantil el xiquet accedix a la lectoescriptura i com a conseqüència d'esta a l'adquisició de coneixements i a la imaginació. Amb la literatura juvenil es consoliden els hàbits lectors i s'alimenta el gust per la lectura, la qual aconseguirà una afició permanent per la literatura.

La LIJ és un element essencial per a alimentar la imaginació i la creativitat dels xiquets des de les seues edats més primerenques. Esta és la raó per la qual és important que el mestre conega les seues història, les seues obres, els seus autors, les seues tendències.

El primer contacte amb la LIJ es realitza majoritàriament a través de la família, i és a través de l'escola on s'iguala i augmenta este contacte, sobretot per al desenvolupament, des de l'etapa d'infantil. En l'escola el xiquet podrà posar en comú amb els altres xiquets les seues lectures i idees que aniran adquirint dificultat segons este vaja creixent.

S'ha de ressaltar la transcendecia de la il·lustració en gran part de les obres de literatura infantil i juvenil. De l'àlbum il·lustrat al còmic veiem com la labor de l'il·lustrador és tan important com la de l'escriptor(José Rovira Collado, 2010, Literatura infantil y juvenil: de la escuela a intenet y de la red a la ELE).

En l'actualitat la literatura infantil està integrada plenament és els centres escolars i és allí on ha trobat un gran espai promotor, encara que també obstacles, com l'excessiva instrumentalització del llibre infantil.(Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado, 2012, Concepto de Literatura Infantil y Juvenil) Actualment les obres de literatura infantil i juvenil estan és auge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada