INTRODUCCIÓ
Som un
col·legi públic on trobem el primer cicle d'educació infantil, el segon cicle
d'educació infantil i primària, nosaltres ens centrarem principalment als dos
cicles d'infantil, totes les nostres activitats tenen un enfocament educatiu i
una finalitat didàctica, donant molta importància al joc i la diversió.
Cobrim
les seves necessitats fisiològiques bàsiques: son, alimentació, descans,
higiene, joc, desenvolupament psicomotriu, afectiu i relació social.
Tot això
en un entorn natural privilegiat, que ens permetrà desenvolupar les capacitats
dels més petits mitjançant el respecte a la natura i l'entorn.
La
convivència, el respecte a la diversitat i la col·laboració i participació
activa amb les famílies seran els eixos fonamentals de la nostra pràctica
educativa.
El
nostre col·legi està ubicat a Llíria, la ciutat de la música,
al carrer Duc de Llíria nombre 62. És un edifici independent, està envoltada de
blocs d'habitatges però que no limiten amb el centre, per tant no impedeixen el
pas de la llum natural.
Pròxim al
col·legi es troba una ludoteca i una escola d'educació infantil. També trobem
un parc anomenat "Sant Vicent de Llíria" envoltat d'àmplies zones
verdes.
La
població que resideix a la capital de la comarca del Camp del Túria es dedica
un 27% a l'activitat industrial que s'ha desenvolupat particularment en els
últims anys, donada la seva evolució des de l'artesanat tradicional; Així
doncs, l'economia de Llíria ha passat d'una estructura econòmica tradicional
(agricultura de secà, artesanat local) a una moderna (agricultura de regadiu,
industrialització, activitats terciàries). El principal sector és la confecció,
seguit dels materials de construcció i el moble. Les hortalisses constitueixen
el principal cultiu.
La major
part de la població es distribueix en urbanitzacions i / o xalets. També en el
centre del municipi resideixen estrangers. Actualment la població estrangera
censada representa el 11,31% del total de residents de Llíria, sent superior al
percentatge que s'obté per la província de València (8,06%).
El nostre
pla lector "S'obri el teló" va dirigida al grup de xiquets i xiquetes
de l'aula l'esquirol, de 3 a 4 anys. En aquesta etapa, els xiquets i xiquetes
ja són capaços de comunicar-se amb els altres fent servir oracions comprensibles.
A més ja són capaços de realitzar una gran varietat de moviments, de motricitat
fina i gruixuda.
En aquest
moment no comptem amb cap xiquet o xiqueta amb necessitats educatives
especials, però si n'hi ha, es durien a terme les adaptacions necessàries per a
la consecució del projecte.
Considerem
que és important inculcar, des de petits, l'interès per la cultura, i que la
millor manera de fer-ho és per mitjà del teatre, que és una de les activitats
més completes, per la qual podem animar a la lectura, sent una bona forma
d'apropar a la literatura. Sense oblidar que és un gran potenciador de la
creativitat, la imaginació i l'espontaneïtat, potenciant el llenguatge oral
dels més petits, per aquesta raó l'aula estarà habilitada amb diferents contes,
parlarem amb les famílies perquè hi hagi una col·laboració per part seva i
puguin participar en alguna activitat
Mitjançant
el teatre representen la seva manera de percebre la realitat, ja que fa que els
xiquets i xiquetes siguin els veritables protagonistes, sense oblidar la
importància que tenen les relacions socials i afectives, per la qual cosa
l'estreta relació entre l'escola i la família resulta del tot necessària . El
més important és relacionar habilitats i desafiaments per mantenir l'atenció
dels xiquets i xiquetes que aprenguin disfrutant.
El nostre
pla lector està plantejat des d'una perspectiva global, per tant, s'engloben
els continguts de les diferents àrees en cadascuna de les activitats
proposades. Un exemple clar d'aquesta línia metodològica, és la nostra
activitat "El dia de Pepito" en la qual treballem sobretot,
continguts de l'Àrea de Llenguatges: Comunicació i Representació, ja que es
tracta d'una petita representació d'un guinyol. Però a més, gràcies a aquesta
activitat podem abastar l'àrea d'autonomia personal, ja que en aquesta
representació, tractem temes quotidians i rutines del dia a dia dels nens
(aixecar-se, rentar-se, alimentació ...).
Durant
aquesta etapa es proporcionarà un ambient acollidor, amb situacions
planificades que resultin previsibles per als més petits i, a més, una relació
personal positiva que transmeti als xiquets seguretat, confiança i
autoestima. Per aquesta raó, la nostra jornada escolar manté una repetició de
les diferents situacions i activitats que es realitzen a classe, ja que als xiquets els proporciona seguretat preveure el que succeirà en cada moment.
S'intervindrà
proporcionant als xiquets espais diferents per a cada moment en els quals
puguin actuar amb llibertat, a més de materials i activitats que estimulin el
joc i el moviment del seu propi cos. Per a això, disposarem de múltiples espais
com el pati, l'aula de psicomotricitat i els diferents racons, com el de
lecto-escriptura, el de plàstica i de música, el d'assemblea, el de teatre i el
de joc simbòlic, (cuinetes, construccions, mares i pares), en els quals els
nens actuïn per pròpia iniciativa i manipulin i explorin els materials i
espais.
Les
activitats sempre seran explicades abans de realitzar-les i després es deixarà
experimentar a cada nen.
Partint
dels coneixements previs dels infants, farem que les activitats siguin el més
properes i significatives per a aquests, afavorint així l'adquisició de nous
aprenentatges.
Pel que
fa a la avaluació, es realitzarà mitjançant l'observació directa i sistemàtica,
a més, la mestra farà preguntes a cada activitat, i ira realitzant anotacions
per observar el progrés dels alumnes i les alumnes.
DISSENY
DE LA BIBLIOTECA

Pel que
fa al contingut de les lectures de la biblioteca ha de diversos tipus, llibres
de consulta, contes, pictogrames, llibres d'altres llengües (sobretot
diccionaris visuals) ... Els llibres de consulta poden ser utilitzats en
qualsevol moment del dia, ja que així s'afavoreix la creació de l'hàbit lector
en els nens i s'aprèn a descobrir la importància que tenen els llibres, no
només per entretenir i gaudir dels seus múltiples històries sinó també per
aprendre. Els contes que es troben a la biblioteca són contes amb grans
moralitats, que animen a la reflexió i tracten temes rellevants per als nens de
tres i quatre anys. Durant el temps de joc dins de l'aula els nens poden llegir
els llibres que vulguin, o quan acaben una tasca abans que els altres. Però
també es realitza lectura en conjunt en el temps de l'assemblea o quan es tracti
un tema a l'aula que tingui relació amb un d'aquests llibres.
ACTIVITATS
Les
primeres activitats van al voltant del conte de blanca neus i els set nans, en
primer lloc la mestra realitzés una activitat on, després de fer una activitat
on cada xiquet i xiqueta farà
un titella del personatge que li hagi repartit la
mestra, tot això serà perquè se'ls desperti l'interès per l'obra de blanca
neus, per tant un cop despertat l'interès la mestra expliqués el conte de
blanca neus i després se'ls ha de fer diferents preguntes per saber si s'han
assabentat bé de la història.
Al dia
següent la mestra els recordarà el teatre que van llegir el dia anterior i
realitzaran una activitat on cada xiquet i xiqueta ha de decorar un mirall amb
diferents pintures i després, per parelles, un xiquet es posarà darrere del
mirall i un altre davant, i dient "mirallet mirallet màgic" el xiquet
que aquesta darrera del mirall li dirà coses bones al seu company i després al
reves, amb aquesta activitat els xiquets reforçaran la seva autoestima,
La
següent activitat consistirà en sortir al pati i buscar els diferents elements
del conte, és a dir, la poma, els nans, el mirall i els animals. Amb aquesta
activitat treballaran en equip i recordessin el conte.
Un altre
dia, la mestra tornarà a explicar el conte de blanca neus i els set nans, i
col·loqués un racó a l'aula amb diferents disfresses perquè els xiquets i
xiquetes puguin divertir representant el conte.
Un altre conte que es comptarà a classe serà la rateta presumida, abans d'explicar el conte, la mestra mostrarà un llaç molt llarg, i els dirà als xiquets i xiquetes que és una part important en el proper conte que expliquessin, per això la mestra amagarà el llaç a classe i per mitjà de diferents pistes dels alumnes hauran de buscar el llaç i trobar-lo. després, creessin la seva pròpia diadema amb orelles de ratolí, amb l'ajuda de la mestra.
Per a la
següent activitat es demanarà la col·laboració de les mares i dels pares dels
xiquets i xiquetes, i una tarda aniran uns pares a representar amb titelles el
conte de la rateta presumida, mentre els alumnes escolten i participen amb les
seves orelles de ratolí. Un cop explicat el conte, la mestra portés diferents
disfresses que es col·locaran en el racó de l'aula i els nens i nenes hauran de
representar el conte, demostrant així que han estat atents.
Per
últim, demostraran la seva creativitat plantejant diferents finals per als
contes tractats a classe.
ACTIVITATS
AMB TOTA LA COMUNITAT
El pla
lector no està destinat només als alumnes i alumnes d'infantil, sinó també per
als alumnes i les alumnes de primària, per això, tot el col·legi ha realitzat
un pla lector en el qual es realitzen diferents activitats durant tot el curs
escolar, amb la finalitat que s'inculque l'amor i l'interès per la lectura.
Per això,
una hora a la setmana els alumnes i les alumnes acudiran a la biblioteca per
gaudir dels diferents llibres.
Per al
primer i segon cicle d'infantil es comptés amb l'ajuda d'un conta contes, i a
primària seran els mateixos xiquets i xiquetes els que llegiran els seus
contes.
D'altra
banda, i com ja hem comentat anteriorment, la col·laboració amb les famílies és
molt important, i és per això que es comptarà amb la participació dels pares i
de les mares per a realitzar obres de teatre, conta contes, i diferents
activitats.
A més
durant el curs estan programades quatre sortides, una al teatre l'estrella, una
altra a un conta contes, una altra a una biblioteca i una altra al parc de
vivers el dia del llibre per gaudir dels diferents contes que ofereix la fira
del llibre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada