Pàgines

dilluns, 9 de gener del 2017

PLA LECTOR








INTRODUCCIÓ
Som un col·legi públic on trobem el primer cicle d'educació infantil, el segon cicle d'educació infantil i primària, nosaltres ens centrarem principalment als dos cicles d'infantil, totes les nostres activitats tenen un enfocament educatiu i una finalitat didàctica, donant molta importància al joc i la diversió.
Cobrim les seves necessitats fisiològiques bàsiques: son, alimentació, descans, higiene, joc, desenvolupament psicomotriu, afectiu i relació social.
Tot això en un entorn natural privilegiat, que ens permetrà desenvolupar les capacitats dels més petits mitjançant el respecte a la natura i l'entorn.
La convivència, el respecte a la diversitat i la col·laboració i participació activa amb les famílies seran els eixos fonamentals de la nostra pràctica educativa.
El nostre  col·legi  està ubicat a Llíria, la ciutat de la música, al carrer Duc de Llíria nombre 62. És un edifici independent, està envoltada de blocs d'habitatges però que no limiten amb el centre, per tant no impedeixen el pas de la llum natural.
Pròxim al col·legi es troba una ludoteca i una escola d'educació infantil. També trobem un parc anomenat "Sant Vicent de Llíria" envoltat d'àmplies zones verdes.
La població que resideix a la capital de la comarca del Camp del Túria es dedica un 27% a l'activitat industrial que s'ha desenvolupat particularment en els últims anys, donada la seva evolució des de l'artesanat tradicional; Així doncs, l'economia de Llíria ha passat d'una estructura econòmica tradicional (agricultura de secà, artesanat local) a una moderna (agricultura de regadiu, industrialització, activitats terciàries). El principal sector és la confecció, seguit dels materials de construcció i el moble. Les hortalisses constitueixen el principal cultiu.
La major part de la població es distribueix en urbanitzacions i / o xalets. També en el centre del municipi resideixen estrangers. Actualment la població estrangera censada representa el 11,31% del total de residents de Llíria, sent superior al percentatge que s'obté per la província de València (8,06%).
El nostre pla lector "S'obri el teló" va dirigida al grup de xiquets i xiquetes de l'aula l'esquirol, de 3 a 4 anys. En aquesta etapa, els xiquets i xiquetes ja són capaços de comunicar-se amb els altres fent servir oracions comprensibles. A més ja són capaços de realitzar una gran varietat de moviments, de motricitat fina i gruixuda.
En aquest moment no comptem amb cap xiquet o xiqueta amb necessitats educatives especials, però si n'hi ha, es durien a terme les adaptacions necessàries per a la consecució del projecte.
Considerem que és important inculcar, des de petits, l'interès per la cultura, i que la millor manera de fer-ho és per mitjà del teatre, que és una de les activitats més completes, per la qual podem animar a la lectura, sent una bona forma d'apropar a la literatura. Sense oblidar que és un gran potenciador de la creativitat, la imaginació i l'espontaneïtat, potenciant el llenguatge oral dels més petits, per aquesta raó l'aula estarà habilitada amb diferents contes, parlarem amb les famílies perquè hi hagi una col·laboració per part seva i puguin participar en alguna activitat
Mitjançant el teatre representen la seva manera de percebre la realitat, ja que fa que els xiquets i xiquetes siguin els veritables protagonistes, sense oblidar la importància que tenen les relacions socials i afectives, per la qual cosa l'estreta relació entre l'escola i la família resulta del tot necessària . El més important és relacionar habilitats i desafiaments per mantenir l'atenció dels xiquets i xiquetes que aprenguin disfrutant.
El nostre pla lector està plantejat des d'una perspectiva global, per tant, s'engloben els continguts de les diferents àrees en cadascuna de les activitats proposades. Un exemple clar d'aquesta línia metodològica, és la nostra activitat "El dia de Pepito" en la qual treballem sobretot, continguts de l'Àrea de Llenguatges: Comunicació i Representació, ja que es tracta d'una petita representació d'un guinyol. Però a més, gràcies a aquesta activitat podem abastar l'àrea d'autonomia personal, ja que en aquesta representació, tractem temes quotidians i rutines del dia a dia dels nens (aixecar-se, rentar-se, alimentació ...).
Durant aquesta etapa es proporcionarà un ambient acollidor, amb situacions planificades que resultin previsibles per als més petits i, a més, una relació personal positiva que transmeti als xiquets  seguretat, confiança i autoestima. Per aquesta raó, la nostra jornada escolar manté una repetició de les diferents situacions i activitats que es realitzen a classe, ja que als xiquets els proporciona seguretat preveure el que succeirà en cada moment.
S'intervindrà proporcionant als xiquets espais diferents per a cada moment en els quals puguin actuar amb llibertat, a més de materials i activitats que estimulin el joc i el moviment del seu propi cos. Per a això, disposarem de múltiples espais com el pati, l'aula de psicomotricitat i els diferents racons, com el de lecto-escriptura, el de plàstica i de música, el d'assemblea, el de teatre i el de joc simbòlic, (cuinetes, construccions, mares i pares), en els quals els nens actuïn per pròpia iniciativa i manipulin i explorin els materials i espais.
Les activitats sempre seran explicades abans de realitzar-les i després es deixarà experimentar a cada nen.
Partint dels coneixements previs dels infants, farem que les activitats siguin el més properes i significatives per a aquests, afavorint així l'adquisició de nous aprenentatges.
Pel que fa a la avaluació, es realitzarà mitjançant l'observació directa i sistemàtica, a més, la mestra farà preguntes a cada activitat, i ira realitzant anotacions per observar el progrés dels alumnes i les alumnes.

DISSENY DE LA BIBLIOTECA

Pel que fa al lloc on es troba la biblioteca, és un espai visible i proper per a l'ús diari d'aquesta. Un racó de la classe estarà reservat per a la biblioteca. Les prestatgeries que s'utilitzen per als llibres són d'una alçada equivalent a la dels nens de l'aula, perquè així els llibres estiguen a l'abast dels nens, afavorint així l'autonomia dels alumnes. La decoració, la dedicació i la importància que se li dóna a la biblioteca és igual o més gran que la que se li dóna a les joguines. La distribució que tenen els llibres a la prestatgeria són com si aquesta es tractara d'un aparador, perquè a l'hora d'escollir un llibre els nens prèviament puguin observar l'atractiu exterior que els llibres tenen i així afavorir la curiositat pel que hi haurà a l'interior del llibre.
Pel que fa al contingut de les lectures de la biblioteca ha de diversos tipus, llibres de consulta, contes, pictogrames, llibres d'altres llengües (sobretot diccionaris visuals) ... Els llibres de consulta poden ser utilitzats en qualsevol moment del dia, ja que així s'afavoreix la creació de l'hàbit lector en els nens i s'aprèn a descobrir la importància que tenen els llibres, no només per entretenir i gaudir dels seus múltiples històries sinó també per aprendre. Els contes que es troben a la biblioteca són contes amb grans moralitats, que animen a la reflexió i tracten temes rellevants per als nens de tres i quatre anys. Durant el temps de joc dins de l'aula els nens poden llegir els llibres que vulguin, o quan acaben una tasca abans que els altres. Però també es realitza lectura en conjunt en el temps de l'assemblea o quan es tracti un tema a l'aula que tingui relació amb un d'aquests llibres.

ACTIVITATS
Les primeres activitats van al voltant del conte de blanca neus i els set nans, en primer lloc la mestra realitzés una activitat on, després de fer una activitat on cada xiquet i xiqueta farà
un titella del personatge que li hagi repartit la mestra, tot això serà perquè se'ls desperti l'interès per l'obra de blanca neus, per tant un cop despertat l'interès la mestra expliqués el conte de blanca neus i després se'ls ha de fer diferents preguntes per saber si s'han assabentat bé de la història.
Al dia següent la mestra els recordarà el teatre que van llegir el dia anterior i realitzaran una activitat on cada xiquet i xiqueta ha de decorar un mirall amb diferents pintures i després, per parelles, un xiquet es posarà darrere del mirall i un altre davant, i dient "mirallet mirallet màgic" el xiquet que aquesta darrera del mirall li dirà coses bones al seu company i després al reves, amb aquesta activitat els xiquets reforçaran la seva autoestima,
La següent activitat consistirà en sortir al pati i buscar els diferents elements del conte, és a dir, la poma, els nans, el mirall i els animals. Amb aquesta activitat treballaran en equip i recordessin el conte.
Un altre dia, la mestra tornarà a explicar el conte de blanca neus i els set nans, i col·loqués un racó a l'aula amb diferents disfresses perquè els xiquets i xiquetes puguin divertir representant el conte.

Un altre conte que es comptarà a classe serà la rateta presumida, abans d'explicar el conte, la mestra mostrarà un llaç molt llarg, i els dirà als xiquets i xiquetes que és una part important en el proper conte que expliquessin, per això la mestra amagarà el llaç a classe i per mitjà de diferents pistes dels alumnes hauran de buscar el llaç i trobar-lo. després, creessin la seva pròpia diadema amb orelles de ratolí, amb l'ajuda de la mestra.
Per a la següent activitat es demanarà la col·laboració de les mares i dels pares dels xiquets i xiquetes, i una tarda aniran uns pares a representar amb titelles el conte de la rateta presumida, mentre els alumnes escolten i participen amb les seves orelles de ratolí. Un cop explicat el conte, la mestra portés diferents disfresses que es col·locaran en el racó de l'aula i els nens i nenes hauran de representar el conte, demostrant així que han estat atents.
Per últim, demostraran la seva creativitat plantejant diferents finals per als contes tractats a classe.

ACTIVITATS AMB TOTA LA COMUNITAT
El pla lector no està destinat només als alumnes i alumnes d'infantil, sinó també per als alumnes i les alumnes de primària, per això, tot el col·legi ha realitzat un pla lector en el qual es realitzen diferents activitats durant tot el curs escolar, amb la finalitat que s'inculque l'amor i l'interès per la lectura.
Per això, una hora a la setmana els alumnes i les alumnes acudiran a la biblioteca per gaudir dels diferents llibres.

Per al primer i segon cicle d'infantil es comptés amb l'ajuda d'un conta contes, i a primària seran els mateixos xiquets i xiquetes els que llegiran els seus contes.
D'altra banda, i com ja hem comentat anteriorment, la col·laboració amb les famílies és molt important, i és per això que es comptarà amb la participació dels pares i de les mares per a realitzar obres de teatre, conta contes, i diferents activitats.

A més durant el curs estan programades quatre sortides, una al teatre l'estrella, una altra a un conta contes, una altra a una biblioteca i una altra al parc de vivers el dia del llibre per gaudir dels diferents contes que ofereix la fira del llibre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada