"La intertextualidad es una red de citas donde cada unidad de lectura
no funciona por referencia a un contenido fijo, sino por la activación
de determinados códigos en el lector"
M. Worton &
J. Still,
Intertextuality: Theories and practices. New York. Manchester University Press.1991 |
El intertex lector es pot mostrar com un concepte clau per
tal d'explicar els aspectes existents de la formació literària, vist amb la
perspectiva didàctica, perque la funcionalitat del intertex lector com
activador dels coneixements del procés de lectura i de reconeixement dels
textos.
Com podem veure al següent esquema,
observem els referents en diferents
activitats de lectura. Tot i això podem fer un conjunt d'activitats que posen en connexió un textos amb uns
altres, a partir d'una assimilació intertextual.
Per conèixer més detalladament la definició de
intertex lector anem a mostrar una definició més exacta:
"El intertex lector és un component bàsic de la
competència literària; a l'espai de la competència literària, integra,
selecciona i activa significativament el conjunt de sabers, estratègies i
recursos lingüístics-culturals, per tal de facilitar la lectura dels textos
literaris.
Els diferents elements que el composen, s'activen a la percepció i a la interacció
entre l'emisor i el receptor, i a l'apreciació de les correspondències
recreades entre els textos, a la vegada que potencien les activitats de
valoracions personals mitjançant el reconeixement de les connexions i el
desenvolupament d'actituds positives a diverses manifestacions
artístico-literàries actuals.
El intertex
lector és un component que es fa valer de la competència literària i, des de
l'espai que ocupa en la mateixa, regula les activitats de identificació, de associació i de connexió
al procés de recepció: ha d'ocupar-se d'activar i seleccionar els sabers
concrets que regulen les reaccions receptives davant estímuls textuals."
(Mendoza, 2001)
|
En
resum podem dir que el intertex literari ajuda a la interpretació del text, i a
la vegada construeix una hipòtesi en quant al significat, per tant la
intervenció didàctica en l'educació literària s'ha de relacionar amb
l'activació i el desenvolupament de el intertext literari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada